دكتور اسامة
إن كلمتي التي أرحب بها لكل السادة زوار الموقع تنبع من رسالة حقيقية بداخلي أشعر أنها إلزام أخلاقي أن أقدمها للجميع ورسالتي هي أنه على مدار سنوات عملي السابقة وكثير من التجارب التي عشتها في حياتي العملية وجدت أننا مجتمع وللأسف لدينا مشكلة حقيقية في التثقيف الجنسي قد تصل إلى حد الخطورة على أجيال كثيرة قادمة في هذا البلد وعلى أطفال وشباب ورجال هذا المجتمع والأكثر خوفاً علينا أننا نواجه هذه المشكلة دون وعي وثقافة حقيقة

أحدث المقالات

Title Image

فيروس كورونا يؤثر على الخصيتين ؟ – مقال بقلم دكتور أسامة غطاس

فيروس كورونا يؤثر على الخصيتين ؟ – مقال بقلم دكتور أسامة غطاس

هل فيروس كورونا يؤثر على الخصيتين ؟

موضوع الكورونا هو حديث الموسم والقلق بسببه كبير والمعلومات مخلوطة بين الصح والغلط والغامض.من ضمن الكلام اللي أثير هل فيروس كورونا يؤثر على الخصيتين ولا لأ؟

كورونا فيرس او COVID 19 فيرس من عيلة الفيروسات التاجية زي فيروس الSARS اللي كان ظهر في سنة ٢٠٠٣ و MERs في ٢٠١٢، وكورونا بيتشابه مع ال SARS بالذات بنسبة حوالي ٨٥% و اللي برده بيسبب إصابة حادة في الجهاز التنفسي معاه حرارة وكحة وبالتالي تأثيره مشابه له.

الفيروسين بيصيبوا الجسم عن طريق

Angiotensin Converting Enzyme 2 (ACE 2)
واللي يشبه ( Angiotensin Converting Enzyme 1 (ACE1

اللي عند الانسان

البروتين بيقف على الخلية وله قابلية عالية جدا لمستقبلات ال ACE 2 على سطح خلايا الجهاز التنفسي والكلى والخصيتين.
الفيروس بعدها بيدخل الخلية ويتكاثر وينتشر منها للخلايا اللي جنبها وبالتالي بيدمر الخلايا دي.
الدراسات اللي اتعملت لقت ان إصابة خلايا الكلى وتأثيرها على وظائف الكلى بين ٣ و ١٠%.
وتلف وظائف الكلى الحاد في ٧% من الحالات اللي اتأثرت فيها الكلى من ال ٣ ل ١٠% اللي ذكرناهم.

فكيف انتشرت جملة ” فيروس كورونا يؤثر على الخصيتين ” ؟

بما ان الACE 2 بيشتغل بنفس الطريقة في الجهاز التنفسي والكلوي ففي إحتمال إصابة الخصيتين بنفس الmechanism لكن مفيش أي دراسات مؤكدة أثبتت ان إصابة الخصيتين أكيدة أو انهم لو أصيبوا ده هيؤدي لفقدان تام للوظائف لحد النهارده.
أي حالة بيتم التعامل معاها بالguide lines السليمة ومتابعتها بدقة والتعامل مع أي مضاعفات بسرعة و صرامة هتكون النتيجة إيجابية و بدون مشاكل.
مفيش داعي للقلق طالما بناخد الحيطة.
والأفضل دايما اتباع التعليمات ومحاولة تفادي العدوى من البداية والتقليل من التزاحم والتزام البيت لحد ما الأزمة تعدي لان دايما الوقاية خير من العلاج.بقلم دكتور أسامة غطاس. 

No Comments
Post a Comment
Name
E-mail
Website